1. ... a7 2. d8#
1. ... c7 2. xc7 a8 3. b7#
1. ... d7 2. xd7 mate to follow
1. ... e7 2. d8+ forks King and Rook
1. ... f7 2. b4+ c8 3. d6 if Rook moves away from the 7th rank c7#.
if Rook moves along the 7th rank f8#
1. ... g7 2. d8+ a7 3. d4+ forks King and Rook
1. ... h7 2. e5+ a8 3. a1+ d8 4. b1+ forks King and Rook
1. ... b3 2. e5+ a7 3. g7+ a8 4. g8+ forks King and Rook b8 5. b2#
1. ... b2 2. e5+ forks King and Rook
1. ... b1 2. e5+ a7 3. d4+ a8 4. h8+ a7 5. h7+ forks King and Rook
1. ... c8 2. a6 pinning the Rook and capturing it he next move.
White to move 1. e5+ and Black has no good moves
The Nalimov 4-men Endgame Tablebases (EGTB) state that Black to move always loses the game, and that the best way for Black to fight for a draw is b1
riferimenti:
https://www.rolandbesblogs.com/queen-vs-rook-third-rank-defence.html
Grimmell's database on Queen v Rook can be downloaded from here
http://tinyurl.com/gn78n5h
La sequenza si puņ vedere su http://scacchi.vecchilibri.eu/partite/qvsr.html
Per varie tattiche elementari guardare le lezioni appropriate in Corso base
mossa al Nero
In questo tipico finale, con poco tempo a disposizione, è naturale per il Nero muovere il Re verso il pedone,
con l'illusione di aiutare la Torre a catturarlo. È un tragico errore che capita anche a forti giocatori:
1. ... Re7? 2. Th8! il Nero abbandona, poiché
se 2. ... Txa7 3. Th7+ ! 0-1 infilando il Re e la Torre
se 2. ... Rf7 3. a8=D Txa8 4. Txa8 0-1 in vantaggio di una Torre.
Si otterrebbe lo stesso risultato se invece di muovere il Re il Nero muovesse la Torre lungo la colonna a..
Potete vedere partite di esempio e scaricare il PGN qui: Rook skewer http://scacchi.vecchilibri.eu/partite/rookskewer.html
Another winning sequence, Black to move wins, even if not able to make
the skewer trick. 1. ... g1+
if 2. xg1 2. ... a1=+ wins
if 2. any other move 2. ... a1= wins
Tarrasch rule: Rooks belong behind passed pawns.
The best spot for a rook is behind the passed pawn. Whether you're attacking or defending,
putting your rook behind the passed pawn allows the rook to support (or attack) it while also
influencing the rest of the board.
If possible, when defending, use your king to block the passed pawn so that your rook
is free to seek counterplay elsewhere.
Una tipica infilata da finale, mossa al Bianco.
Che vince con: 1. g7 a2 2. g8=D a1=D 2. Dh8+ con infilata di Re e Donna.
Su questa pagina si possono vedere partite di esempio: http://scacchi.vecchilibri.eu/partite/qtokskewer.html
mossa al Bianco
1. Ae5+ Rxe5 2. Dc3+ guadagnando la Donna con un'infilata. Nigel Short vs. Rafael Vaganian, Barcelona, 1989.
questa pagina si può vedere la partita: http://scacchi.vecchilibri.eu/partite/queenpin.html